Kvit, norsk mann
«Dramatiseringen av Brynjulf Jung Tjønns verk tilføyer en ny dimensjon til kildematerialet. Resultatet er mesterlig» - Terningkast 5, Subjekt
«Diktsamlinga «Kvit, norsk mann» gjer seg godt som teater » - NRK
«kva vil du bli
når du blir stor?
eg vil bli
ein kvit, norsk mann»
- Brynjulf Jung Tjønn, hentet fra samlingen Kvit, norsk mann, Cappelen Damm 2022
Brynjulf Jung Tjønns kritikerroste diktverk Kvit, norsk mann blir teater. Forestillingen produseres av Vega Scene og Den Nationale Scene i Bergen.
Gjennom en samling kloke, vonde og morsomme dikt skildrer Jung Tjønn hvordan det oppleves å vokse opp som adoptivbarn i Norge, og hvordan hverdagsrasismen lever i beste velgående - også i de mest velmenende etniske nordmenn.
Aftenpostens anmelder Ingunn Økland mente at boken er en «poetisk protest mot rasisme», og Kvit, norsk mann ble belønnet med terningkast 6 i VG og ble tildelt både Kritikerprisen, Ungdommens kritikerpris og Nynorsk litteraturpris.
Når Kvit, norsk mann nå blir teater, åpner historien seg på en ny måte. Ved å undersøke denne personlige og spesifikke livsfortellingen skapes et tiltrengt rom for kollektiv refleksjon omkring utenforskap. Historien viser at vi har en lang vei å gå før et norsk statsborgerskap er ensbetydende med å bli oppfattet som, og føle seg, norsk.
På scenen finner vi skuespiller Huy Le Vo og musiker og komponist Kim Thanh Ngo, også kjent under artistnavnet Kim Dürbeck. Maren Bjørseth har regi og Norunn Standal har lys-, kostyme og scenografi.
Varighet ca 1 time og 10 minutter.
«Då eg jobba med manuset til Kvit, norsk mann, var eg samstundes husdramatikar på Dramatikkens hus. Eg var lenge i tvil om teksten eg skreiv på var dikt eller dramatikk, fordi eg skriv ganske likt i begge sjangrar. Eg prøver å ha ei ope tilnærming til teksten, der skodespelar og regissør skal få mykje fridom. Ettersom Kvit, norsk mann til slutt blei ei diktsamling, har eg lenge ynskt å sjå teksten på scena, fordi eg er spent på korleis teksten vil framstå gjennom ein skodespelar og regissør si tolkning og gjennom det direkte møtet med publikum. Eg er kjempeglad og stolt over at Maren Bjørseth og Huy Le Vo skal levandegjere teksten og har vore oppteken av å gi dei full kunstnarisk fridom.»- Brynjulf Jung Tjønn
Klikk her for å lese digitalt program
Kunstnerisk team
Av: Brynjulf Jung Tjønn
Teksten er bearbeidet for scenen av Maren E. Bjørseth og Huy Le Vo
Skuespiller: Huy Le Vo
Komponist og utøvende musiker: Kim Thanh Ngo (Kim Dürbeck)
Regissør: Maren E. Bjørseth
Lys, scenografi og kostyme: Norunn Standal
Koreograf: Magnus Myhr
Dramaturg: Kjersti Gulliksrud og Solrun Toft Iversen
Husteknikere Vega Scene: Emil Høgset og Magnus Holm Slettebø
Produsent: Ann Margritt Enoksen
Foto: Birgit Solhaug
Grafisk design: Cathrine Pettersen
Marked: Ragnhild Pettersen og Ida Hauge Johannessen
Produsert av Vega Scene i Oslo og Den Nationale Scene i Bergen. Den er støttet av Fritt Ord, Bergesenstiftelsen og Oslo kommune. Teksten er utviklet med støtte fra Dramatikkens hus.
Takk til Anti-rasistisk senter for faglig veiledning og utvikling av etterarbeid for ungdommer i forbindelse med forestillinger i den kulturelle skolesekken i Oslo.
Diktene i stykket (c) er hentet fra samlingen Kvit, norsk mann, Cappelen Damm 2022.
Biografier
Brynjulf Jung Tjønn (f. 1980) er en kritikerrost og allsidig forfatter, som skriver for både barn, ungdom og voksne. Han er oppvokst i Feios i Sogn og Fjordane. I 2002 debuterte han med romanen Eg kom for å elske. Han har senere utgitt flere romaner og diktsamlinger for voksne. Blant romanene kan nevnes de kritikerroste Kinamann (2011), Alt det lyse og alt det mørke (2017) - og Kvar dag skal vi vere så modige (2021), som ble belønnet med P2-lytternes gjeve romanpris. I 2022 kom diktsamlingen Kvit, norsk mann, som traff både kritikerne og et bredt publikum, og raskt ble trykket i flere opplag. VGs begeistrede anmelder, Trine Saugstad Hatlen, beskrev blant annet Kvit, norsk mann slik «... en knyttneve av en bok (...) noe av det sterkeste jeg har lest" - og ga den terningkast 6! Boken ble tildelt Ungdommens kritikerpris. I juryens begrunnelse kan man blant annet lese: "Det er en samling vonde og kloke – men tidvis også morsomme – dikt om norsk oppvekst og norsk rasisme. Gripende, rystende og viktig ..."
Maren Bjørseth er regiutdannet ved Kunsthøyskolen i Amsterdam. Hun vant Ton Lutz-prisen (beste regi) for avgangsforestillingen Et dukkehjem (2012). Har jobbet for nederlandske Theater Frascati og fra 2016 for Toneelschuur i Haarlem. Var med i talentutviklings-programmet TA2 ved Toneelgroep Amsterdam. Bjørseth var det første teater-talentet til å bli inkludert i utviklingsprogrammet The Ibsen Fellowship i The Philip Loubser Foundation. I Norge har hun bl.a. vært engasjert ved Nationaltheatret (bl.a. En julefortelling og Alle mine sønner), Det Norske Teatret (bl.a. Lehmantrilogien) og Trøndelag Teater (bl.a. Leksikon om lys og mørke og De ti bud). Er to ganger nominert til Heddaprisen, for regien til Lehmantrilogien og Romeo og Julie (Det Norske Teatret).
Huy Le Vo er skuespiller og regissør utdannet fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad (2007). Han har bred erfaring fra danse- og teaterfeltet, og har arbeidet utøvende, medskapende, skapende og kuraterende i prosjektbaserte scenekunstfeltet og som skuespiller ved en rekke institusjonsteatre. Huy er ansatt i skuespiller og danseralliansen og har tidligere vært tilknyttet blant annet Den Nationale Scene, Riksteatret, Hålogaland Teater, Østfold Teater, AkershusTeater/Unge Viken Teater, Brageteatret og Det Vestnorske Teateret. Som regissør står han blant annet bak de kritikerroste forestillingene Goodbye Kitty ved Teatret Vårt i Ålesund, Snøbrun ved Teater Ibsen, Världen sa ja ved Regionteater Väst og Pinocchio ved Teater Innlandet.
Kim Thanh Ngo også kjent som Kim Dürbeck er en norsk-vietnamesisk DJ og elektronisk musikkprodusent basert i Sandefjord. Med 20 års erfaring som DJ og produsent kan han flagge med å ha komponert musikk for blant annet Nationaltheatret, film, reklame og produsert musikk for gruppen Liar. Han har remikset artister som Ary, Nothing Personal. Kim Dürbeck er også en av grunnleggerne av Lek REC som gir ut undergrunnsmusikk utenfor landegrensene.
Norunn Standal er scenograf og lysdesigner med utdannelse fra Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har de seneste årene hatt en rekke oppdrag, spesielt som lysdesigner, for blant annet Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. I 2019 hadde hun både scenografi og lysdesign på Hålogaland Teaters Drøm om Høsten, som mottok Heddaprisen for Beste scenografi. Hun hadde også lysdesign på den kritikerroste Tid for glede på Det Norske Teatret. Hun har også gjort lysdesign på Jordbærstedet på Nationaltheatret, Det er Berre Verdas Undergang på Det Norske Teatret og Ved Målet på Riksteatret.
Magnus Myhr er utdannet dansekunstner fra Kunsthøgskolen i Oslo, BA moderne og samtidsdans, med videreutdanning fra Movement Research Center i New York og The Edge i Los Angeles. Han har bred erfaring som utøver innen dans, performance, musikal og teater. Han har blant annet jobbet ved Riksteatret, Trøndelag Teater og Carte Blanche – Norges nasjonale kompani for samtidsdans, under ledelse av Hooman Sharifi. I 2013-2014 arbeidet han ved Nationaltheatret som skuespiller i blant annet Hushjelpene av Jean Genet og Visning av Cecilie Løveid, som vant Kritikerprisen 2014 for beste tekst og regi.