Bare en våt munn
Scenekunstnerne Madeleine Nilsen og Katja Lindeberg reiste på livmorsfestival, dykket ned i litteraturen, ransaket sitt eget kjønnsspill og søkte etter sin indre – og ytre – gudinne i forarbeidet til forestillingen «Bare en våt munn”. Men først og fremst snakket de med jenter og kvinner.
Dersom kvinner har mislyktes i å skape ‘allmenngyldig’ kunst fordi vi er fanget i det personlige, hvorfor ikke da gjøre det ‘personlige’ allmenngyldig og gjøre det til gjenstand for vår kunst? - Chris Kraus
Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling der Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens idéer om kvinnelighet. Materialet er et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og bakgrunner. Hvordan forholder vi oss til en kvinnelig identitet som forventes utspilt og opprettholdt av kvinner. Hva skjer med kvinnen når hun defineres som kvinne? Hva finnes bak vår egen iscenesettelse? I gråsonene? I de historiene vi aldri forteller? Historiene om seksualitet, kropp, skam og maktspill.
I forestillingen trer publikum inn i et "kvinnelig" univers der klisjeene er tatt ut i det ekstreme. De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og morderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?
Forestillingen går rett inn i en debatt og undersøkelse av blant annet kvinnelig seksualitet, der kropp og seksualitet har blitt et forhandlingskort som brukes for å få handlingsrom.
JULIE SOLBERG er utdannet skuespiller og scenekunstner fra Amsterdam School of Arts. Hun arbeider i forskjellige kunstneriske samarbeid, og tar oppdrag for teater, film og TV.
Hun skaper og produserer forestillinger i nært samarbeid med Cecilie Solberg. Deres forestilling Songs of entanglementble nominert til Dansekritikerprisen 2017/2018. Hennes tidligere arbeid med Erika Cederqvist (SE) gikk under navnet: A Kiss Me Production. Forestillingen Thinking no longer means anymore than checking at each moment wether one can indeed think vant debutprisen ved ITs-festival i Amsterdam 2013.
Julie Solberg har blant annet jobbet med kunstnere som Susanne Kennedy (DE), Boegaert / van der Schoot (NL), Becker / Langgård (NO), Susie Wang (NO), Ingri Fiksdal (NO), Øystein Johansen (NO) og Karen Røise Kielland (NO).
KATJA BRITA LINDBERG er utdannet skuespiller ved Stockholm konstnärliga högskola og har siden 2011 drevet sitt eget kompani, Katja Brita Lindeberg Produksjoner. Hun har både skrevet, produsert og medvirket i en rekke egne forestillinger og turnert omfattende både i Norge og i utlandet. Blant forestillingen hennes er Isbjørnpappaen (2019) som gjestespilte ved Trøndelag Teater i 2022 og Når det jeg egentlig vil er at du skal holde rundt meg (2023) co-produsert av Rosendal Teater.
Medvirkende: Katja Brita Lindeberg og Julie Solberg
Kostymer og scenografi: Sylvia Denais
Komponist: Martin Mulholland
Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen
Dramaturg/Teaterhuset Avant Garden: Guro Hustad Stugu
Markedsføring: Kristin Nordsæther
Bidragsytere - workshopsholdere:SailaHyttinen (tekstarbeid) og OssiNiskala (arbeid med koreografi)
Co-produsent: Lokstallen og Teaterhuset Avant Garden
Støttet av:
Norsk kulturråd
Fond for lyd og bilde
Fritt Ord
Trøndelag fylke
Trondheim kommune
Spen.No
Fond for frilansere
Dramatikkens hus
Dansit
Målgruppe: Voksne og ungdom fra 16 år.