Kvinner i mørket

Bygning i mørket. Mye dis i lufta.

Stykket er basert på 15 kvinners personlige betroelser, samlet inn i Kyiv høsten 2022.

Det fortelles med nerve rett fra hjertet, og med en dose svart humor, hvordan livet arter seg i krigen som pågår. Som følge av Russlands angrep mot infrastrukturen, blir kvinnene som forteller rammet av uregelmessige og hyppige strømbrudd. Det sier seg selv at vinterhalvåret er ekstra utfordrende.

Humoren, kvinnene seg imellom, skaper samhold og blir en nødvendig ventil for frykten, sinnet og frustrasjonen. Livet deres er bokstavelig talt bekmørkt, men i dette mørket finnes også mye varme, vakre vennskap, skumle møter i mørke trappeoppganger og mørklagte gater, drømmer om fillers i leppene og vakre, frosne bær som må spises før livet plutselig kan ta slutt.

Manusforfattererne har bevisst utelatt de mest hjerteskjærende historiene, og har ingen intensjon om å traumatisere publikum ved å fortelle grusomheter fra krig. Tekstene i stykket fokuserer heller på hverdagslig overlevelse i vedvarende utfordringer med mangel på strøm, internett, mat, medisiner, arbeid, trygghet - og menn.

Originaltekst: Iryna Serebriakova og Masha Denisova
Idé og fremførelse: Julia Schacht og Lisa Loven Kongsli
Regi: Andrea Eckerbom
Scenograf: Katarina Caspersen
Norsk oversettelse: Dina Roll-Hansen
Produsenter: Julia Schacht og Lisa Loven Kongsli
Med støtte fra Fritt Ord, Bergesenstiftelsen, FFUK, Den norske Helsingforskomité og Vega Scene

Bilde av panelister i forsnakken til Kvinner i mørket

Forsnakk 4. mars 18:00
Humorister og feminister - krigens påvirkning på ukrainsk kvinnekamp og likestilling

I forbindelse med teaterforestillingen Kvinner i mørket mandag 4. mars inviterer vi til en samtale om endringer i kjønnsroller og stereotyper som resultat av krigen i Ukraina.

Helt siden Verdighetsrevolusjonen i 2014, og nå som resultat av krigen og fraværet av menn, ser vi endringer, både på arbeidsplassene og i hjemmene. Samtidig har krigen avdekket ulikheter og utfordringer som kvinner står overfor i krisetider. Dette har skapt økt bevissthet rundt behovet for likestilling og støtte for kvinnerollen i Ukraina. Både nå, og i konteksten av fremtidig gjenoppbygging, har samfunnsforskerne allerede uttrykt bekymring for tendenser til feminisering. Er "farene" reelle, og hvilke muligheter finnes det for å bekjempe dem?

I panelet sitter Olya Shamshur Flydal, som er seniorrådgiver i Den norske Helsingforskomite og Oleksandra Deineko, forsker ved Internasjonale studier og migrasjon på OsloMet.

Forsnakken er gratis og finner sted fra 18:00-18:45 inne i Teatersalen. Ønsker du å se forestillingen kl. 19:00 krever det billett. Samtalen er støttet av Stiftelsen Fritt Ord og Den norske Helsingforskomite.

MEDVIRKENDE

Julia Schackt

JULIA ELISE SCHACHT
Julia Schacht har jobbet som skuespiller, manusforfatter og produsent. Hun debuterte i thrilleren «Naboer» i 2005. Siden den gang har hun hatt mange større og mindre roller i en rekke norske filmer og serier, blant annet Fenris, Bambieffekten, og Solness (i Tyskland). Julia gjorde sin første opptreden på scenen med en hovedrolle i Bygdejævler på Hedmark Teater, før hun gikk videre til Riksteateret. Julia har også skrevet sin egen TV-serie, Melk, for Viaplay, hvor hun sammen med Ragnhild Myntevik kom opp med den originale ideen, og i tillegg er en av serieskaperne - forfattererne og hovedrollene i serien. Hennes neste prosjekt er en hovedrolle i den svenske produksjonen The Beekeeper, sammen med regissøren Marcus Carlsson. De siste årene har Julia også jobbet som produsent for Den Unge Scenen – Akademiet, hvor hun har produsert en plattform på nett med forskjellige kurs for skuespillere og regissører.

Portrett av Lisa Loven Kongsli. Mørkt hår dratt vekk fra ansiktet. Blå genser.

LISA LOVEN KONGSLI
Skuespillerarrieren startet for alvor med Kongsli's første hovedrolle i Ruben Østlunds spillefilm Turist. Filmen hadde premiere i Cannes filmfestivalens sideprogram, Un Certain Regard, i 2014, og vant juryens pris. Filmen fikk et stort internasjonalt nedslagsfelt, og i 2016 fikk hun en sentral rolle i Patty Jenkins Wonder Woman, produsert av amerikanske Warner Brothers tett etterfulgt av Zack Snyders Justice League, med samme rollefigur. Lisa spilte deretter hovedrollen i Ashes in the Snow, regi Marcus Markevicius, et II WW-drama fra Litauen, deretter hovedrollen i den dansk/tyske indie-filmen Giraffen, regi Anna Sofie Hartmann, samt flere sentrale roller i diverse andre amerikanske - og europeiske film- og tv-produksjoner. I 2024 blir hun å se i fire kommende spillefilmer. På norske kinoer, neste høst, i Quislings siste dager, regi av Erik Poppe og i Nr. 24 - om motstandshelten Gunnar Sønsteby, regi Jon Andreas Andersen, samt i den europeiske samproduksjonen Apathy, regi Alexandros Avranas om svensk asylpolitikk, og den franske spillefilmen Smoke Signals, regi Antoine Raimbault, om tobakk-lobbyismen innad i EU.

Portrett av Andrea Eckerbom

ANDREA ECKERBOM
Andrea Eckerbom, født i Stockholm i 1981, er en regissør med røtter fra filmverdenen og to spillefilmer på CV'en. Hun debuterte med suksessen "Snekker Andersen, Julenissen og den vesle bygda som glømte at det var jul," (2019) som blev sett av 430 000 på norske kinoer. Hennes siste film, "Teddybjørnens Jul," (2022) kombinerer live action med en 3D-animert teddybjørn. Etter lang erfaring som castingansvarlig for betydelige norske spillefilmer, beveget Eckerbom seg inn i regissørrollen. Siden den gang har hun regissert mer enn 100 reklamefilmer i tillegg til de to spillefilmene sine. Nylig regisserte hun også sesong 2 av NRKs TV-serie "Superheltskolen." 
For øyeblikket skriver Eckerbom filmmanus og utforsker samtidig teaterverdenen.Hennes dype engasjement for arbeidet med skuespillere og karakterutvikling får nå et nytt perspektiv, og hun ser på teatererfaring som en verdifull ressurs for å berike denne viktige delen av regiprosessen.

Kvinne med halvlangt brunt hår foran kunstverk

KATARINA CASPERSEN
Jobber med romlig historiefortelling som scenograf, utstillingsdesigner og med egne kunstneriske prosjekter. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo med master innen design og scenografi.

Tidligere arbeider er blant annet "Det Såkalla Heissttykket" Det Norske Teatret (2023) som scenograf, kostymedesigner, lys og live tegning under alle forestillinger. Utstillingen "Beyond Barcode" på Oslo Museum (2022) som scenograf og utstillingsdesigner og kunstverket "Et Lite hjem" som er en personlig miniatyrprosjekt utstilt på Østlandsutstillingen og på Vinslottet (2021)