De ultimate
De Ultimate er en serie forestillingskvelder laget av skuespillere på Vega Scene. I løpet av kun én uke skal de lage en helaftens forestilling, basert på 2 – 4 manus av nordiske dramatikere, som ikke tidligere er oppført i Norge.
9. desember skal skuespillerne Christina Sleipnes, Vilde Johannessen og Line Heie Hallem gi seg i kast med tekstene Dette er vann av Anna Bro og Verdsmeister i vipping av Ingrid Jørgensen Dragland.
Om De Ultimate
Et slags utstillingsvindu, hvor vi finstiller spotlight´n på nordiske dramatikere og tekstgullet de har hjemme i skuffen. Dette er en uhøytidelig lekeplass for alle som elsker teater. Vi har et mål om at manusene som oppføres skal plukkes opp av oss – eller andre teaterscener – og forvandles til komplette, helaftens kassasuksesser i fremtiden.
For å gjøre det hele litt mer tricky må de sette sammen hele forestillingen med kun én ukes prøvetid.
DRAMATIKERE OG TEKSTER
Dette er vann av Anna Bro
Dette er vann er en slags komedie om menneskers hensynsløshet overfor hverandre. Gjennom dyster humor tegnes et skarpt bilde av hvordan menneskeligheten og nærværet i stadig større grad har forsvunnet i vår verden i dag. Og hvis vi forsøker å gjenvinne den, er vi klossete, pinlige og sta i våre forsøk på å nå over kløften som skiller oss. Verden ser ut til å ha gått tom for empati, og i Dette er vann er P muligens det eneste vennlige mennesket som er igjen. P prøver febrilsk å nå ut til menneskene rundt seg i jakten på ekte relasjoner.
Anna Clemensen Bro (f. 1980) er utdannet fra Aarhus Teaters dramatikerutdannelse i 2004. Som en del av utdannelsen fikk hun oppført enakteren Jægergårdsgade på Det Kongelige Teater høsten 2003. Gjennombruddet kom i 2005 med den Reumert-belønnede forestillingen Forstad (skrevet sammen med Martin Lyngbo), som ble oppført på Mungo Park, samt «Varmestuen» i 2014, hvor hun vant Reumert-prisen som «Årets dramatiker».
Siden har Anna Bro skrevet for Kaleidoskop og Det Kongelige Teater, og i 2006 vendte hun tilbake til Mungo Park med forestillingen Sandholm, som i 2007 ble premiert av Statens Kunstfond.
Anna Bro jobber ofte på bakgrunn av omfattende research. Hun er en av de sentrale personlighetene innen moderne dansk dramatikk og skriver også romaner og TV-manus.
Verdsmeister i vipping av Ingrid Jørgensen Dragland
Hei
Hallo
Ho har spiseorgiar som er som stevnemøte
Kjærleiksmåltid
Betatt og besatt
Steller ho seg til etegilde,
med seg sjølve som den einaste gjesten
Den einaste på festen
Ho vil inn i det svartaste
Ned til botnen
Ingrid Jørgensen Dragland er skuespiller på Det Norske Teatret, og har tidligere fått oppført 2 helaftens forestillinger: «Yogakrigen» på Teater Vestland i 2018 og «I desse dagar» på Det Norske Teateret i 2022. Ingrid var husdramatiker ved Dramatikkens Hus i 22/23, skrev tekster til «Heim»-serien på Det Vestnorske teater fra 2018 til 2022 og er tilknyttet Nordiska Aps.
SKUESPILLERE
Vilde Johannessen er utdannet skuespiller fra Nord universitet (2017). Hun etablerte teaterkompaniet Feil Teater i 2015 og er i dag en av kompaniets kunstneriske ledere. Ved siden av å arbeide som skuespiller for blant annet Teater Ibsen, Vega Scene og Brageteatret, har hun de siste årene også jobbet som regissør for ulike produksjoner, blant annet *Nordpolen Magiske Trikketransport* av Feil Teater, som mottok Heddaprisen for beste barneforestilling i 2023. Fra 2021 til 2025 mottar hun Statens arbeidsstipend.
Christina Sleipnes er utdannet ved Nord Universitet(tidligere HiNT). Siden har hun medvirket i flere forestillinger både i det frie feltet og på institusjoner, bla «Før Vi Dør» av Antiteatret, «Flukten fra Botsen» av Feil Teater og «Den Fantastiske Mikkel Rev» på Nationaltheatret. Fra 2021 til 2023 var hun ansatt på Hålogaland teater. For tiden spiller hun i monologforestillingen «Å leve videre» av Rimfrost produksjoner og Kloden teater, som vant heddapris for beste ungdomsforestilling.
Line Heie Hallem er en norsk skuespiller. Hun gikk ut fra Teaterhøgskolen (KHIO) i 2005. Hun har jobbet som frilansskuespiller ved en rekke teatret rundt om i landet. Heie Hallem har blant annet spilt i Alice i eventyrland ved DNS i Bergen og i Robert Wilsons Peer Gynt-forestilling, produsert av Det Norske Teatret og Den Nationale Scene, og vist som gjestespill på BAM i New York.
Høsten 2006 spilte hun Ophelia i Hamlet på Oslo Nye Teater. Siden 2007 har hun hatt flere hovedroller ved Brageteatret, blant annet i Før det ringer, som fikk Heddaprisen for beste barne- og ungdomsforestilling i 2010. Hun har vært ansatt på Vega Scene som skuespiller siden start, men har i 2024 vært i permisjon og medvirket i Mistanken av Nina Wester produsert av Turneteatret i Trøndelag. Line er også kurator og prosjektleder for De Ultimate på Vega Scene i samarbeid med Dramatikkens hus.
***
Tidligere dramatikere og deres tekster
Ibrahim Fazlic: Requiem - A Hedonistic Funeral Refuge For All of Humanity
Guillem Clua (Sala Beckett): Svalen
Marta Buchaca (Sala Beckett): Rita
Malena Chronholm Bøyesen: Er du safe?
Ameline Sørgen: I’m indecisive, right?
Magnus Sundgot: Guttastemning
Celina Aanes Larsen: Jeg kan være bitchen din
Audun Krüger: Hvem er jeg?
Emma Nymann: Sidste boss
Kristofer Blindheim Grønskag: Distanse
Marius Leknes Snekkevåg: Du skulle fått holde meg i hånda arme sjel hvis ikke begge hendene mine var så fulle
Kristin Auestad Danielsen: Årets fotballspelar 1997
Mari Hesjedal: Mot regn
Erlend Rødal Vikhagen: Byen av glass
Kim Atle Hansen: Fincel
Trine Wollan: Alt som vanlig
Mona Huang Høvik: Simone
Aleksa Okanovic: Kool Kool Kina
Johannes Wiggen K.: Episoder
Simon Stranger: Mare Nostrum
Brynjulf Jung Tjønn: Og hente heim døde dyr
Mikkel Bugge : Verga
Liv Heløe : Susann
Fredik Høyer : Bjørnene
Caroline Malling Jørgensen : THE WAVE OF SHIT
Marta Huglen Revheim : Bestefarstolen
Fredrik Brattberg : Pil-og buegutten
Oda Fiskum : Domen
Malmfrid Hallum : Leieboeren
Har du et manus i skuffen som du vil vi skal se på? Send en e-post til Line Heie Hallem på line@vegascene.no.
«Det er et prisverdig prosjekt å presentere ny norsk dramatikk på en slik enkel og ujålete måte – all honnør både til De ultimate, Dramatikkens hus og Vega scene. Det er bare å glede seg til De ultimates neste stunt og håpe at de når målet sitt om å sette verdensrekord i å presentere ny norsk dramatikk. Og så kan vi håpe på at teatrene får med seg at denne dramatikken finnes og velger å sette opp dette i stedet for å sette opp nok en dramatisert populær roman.»
- Elin Lindberg, Shakespearetidsskriftet