The Gig is Up
Dokumentar
1 t. 28 min.
15 år
FORESTILLINGER
Doku:nomics #3: Med appen som arbeidsgiver
Innledning til filmen:
Introduksjon ved doktorgradsstipendiat og Fafo-forsker Sigurd Martin Nordli Oppegaard:
Plattform-mediert gig-økonomi - hva betyr det? Hva kjennetegner disse selskapenes forretningsstrategi, og hvilken betydning har de i Norge?
Om filmen:
Mange lokkes inn i jobber som sjåfører, leveringsbud og andre småjobber med løfter om fleksibilitet, mens plattformselskapene beriker seg på å skifte risikoen over på arbeidstakerne i den voksende, globale gig-økonomien.
Selskaper som Uber, Amazon og Deliveroo er avhengige av arbeidere som utfører tjenestene forbrukerne bestiller via en app. Denne sektoren av arbeidsmarkedet har tiltrukket seg utallige mennesker med løfter om fleksible arbeidstider, selvstendighet og økt kontroll over eget liv. Men stadig flere får øynene opp for hvor få rettigheter de har og i hvor stor grad livene deres styres av apper og kunderangeringer.
THE GIG IS UP tar for seg delingsøkonomien fra arbeidernes perspektiv, og kartlegger de menneskelige kostnadene av det som selges inn som en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Her får vi møte representanter for teknologigigantenes usynlige hær av arbeidstakere – eller «selvstendige næringsdrivende» som selskapene helst vil definere dem som. Regissør Shannon Walsh har laget en informativ og drivende god dokumentar som gir oss innblikk i livene til en Uber-sjåfør i California, en Deliveroo-syklist i Frankrike, samt menn og kvinner i Florida og Nigeria som livnærer seg ved å utføre arbeidet de kunstige intelligensene ikke får til.
I samarbeid med Rethinking Economics.
Originaltittel
Regi
Shannon Walsh
Språk
kinesisk/engelsk/fransk
Produksjonår
2021
Skuespillere
Sjanger
Dokumentar
Spilletid
1 t. 28 min.
Nasjonalitet
Frankrike / Canada
Aldersgrense med begrunnelse
15 år