03:08:38 TILSTANDER AV UNNTAK


FORESTILLINGER

av Tore Vagn Lid



«At en minutt-for-minutt-teaterforestilling fra terrorangrepet 22. juli 2011 skulle bli noe av det mest meningsfylte jeg har sett på teater på lenge, hadde jeg ikke trodd.» - Karen Frøsland Nystøyl, NRK.

Forestillingen er en rekonstruksjon av ettermiddagen 22. juli 2011 presentert i sanntid, sentrert rundt en komposisjon av autentiske radiosendinger og lydopptak fra denne dagen. Mot lydkulissene arbeider et team av tegnere, filmskapere og musikere med sine fortolkinger av tiden og hendelsesforløpet. Her finner vi markante kunstnere som blant andre perkusjonist Terje Isungset, bildekunstner Arvid Pettersen og tegner Fredrik Rysjedal. Et kor er satt sammen for anledningen. 

tilstanderutenunntakmusiker.png 

Tre timer, åtte minutter og trettiåtte sekunder var tiden det tok en ung mann å sprenge et norsk regjeringsbygg for så å henrette unge sosialdemokratiske politikere på sommerleir. Hvordan reagerte (om)verdenen? Hva ble sagt utenfor Norge? Hvordan reagerte ulike samfunn, ulike mennesker – ikke etterpå – men midt i en slik tilstand av unntak, der ingen ennå visste noe sikkert om omfang, årsak og motivasjon; der spekulasjoner gikk i alle retninger; der Facebook-bilder ble byttet ut med nasjonale symboler; der fortrengte politiske fordommer fikk spille seg ut på gateplan?  

Transiteatret-Bergen presenterer et teateruttrykk som utfordrer forestillingene våre om hva teater kan være. Denne gangen spiller selve tiden og våre egne minner hovedrollen.

tilstanderutenunntakbil.png 

Sceneversjonen hadde Bergenspremiere på Det Vestnorske Teatret 15. januar 2020. 

Pressen om forestillingen:

«Det trengs bare en teaterforestilling om 22. juli. Denne.» -Karen Frøsland Nystøyl, NRK.  Les hele anmeldelse HER. 

«Et unikt teaterprosjekt. Transiteatret iscenesetter 22. juli sekund for sekund i "sanntid" og tar i bruk helt nye virkemidler for å beskrive det nasjonale traumet.» - Terningkast 5, BT.

«På Utøya får vi følge massedrapsmannens ferd i form av en rød tusjstrek på kartet, på kartet, og vi vet hva som skjedde. Denne delen av stykket fremstår som mest gripende, koret og musikerne skaper en hudløs stemning.» - Terningkast 5, Bergensavisen.