Manning er fri


FORESTILLINGER

Han ble dømt for å ha lekket hemmelig informasjon om amerikansk krigføring. Hun ble løslatt syv år senere.

Dette er fortellingen om den amerikanske soldaten Chelsea Elisabeth Manning, som lekket hemmelig informasjon om Irak-krigen til WikiLeaks. Hun ble dømt til landsforræderi og 35 år i fengsel. Obama avkortet straffen hennes før han gikk av som president. Chelsea ble løslatt i mai 2017. Når hun slapp ut av fengsel ble hun fri på flere måter. Før hun ble dømt het hun Bradley og var gutt. Bradley ble til Chelsea Manning mens hun satt i fengsel.

MANNING ER FRI en historie om en person, som insisterer på å snakke sant. En fortelling om prisen noen mennesker betaler for å si sannheten. Er total gjennomsiktighet målet for et godt demokrati? Hvorfor skjules så mange av historiene til de som er involvert i krigføring? Hvor mye sannhet tåler vi?

MANNING ER FRI er andre egenproduksjon fra Vega Teater. Historien iscenesettes gjennom en soloforestilling med Petter Winther som Chelsea Manning. Skuespiller Line Heie Hallem regidebuterer med MANNING ER FRI. Manus er kjøpt av Mungo Park i København, hvor forestillingen har begeistret både publikum og kritikere.

Forestillingen er en del av Heddadagene.

Medvirkende

Manus og idé: Anders Budde Christensen
Oversettelse: Henriette Vedel
Regi: Line Heie Hallem
Scenografi/lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
Kostyme: Ida Toft
Lyddesign: Bård Kleppen Watn
Koreografi: Anne Katrine Fallmyr

Inspisient/lystekniker: Marianne Siljuberg
Lydtekniker: Hjalmar Littauer
Suffli: Hilde Stensland
Produsent. Anita B. Bjørnstad

Foto: Johnny Vaet Nordskog
Sminke promomateriale: Julia Wilde
Design og markedsføring: Ida Johannessen
 

Scenografien er produsert ved Nationaltheatret og Riksteatrets verksted på Brobekk.

 

Anmeldelser fra Danmark

«Det er et veldig stykke nutidshistorie Mungo Park tager fat i soloforestillingen ´Manning er fri» - Politiken

«En af sæsonens mest seværdige forestillinger.» - En tur i kulturland

«Det er stærkt teater.» Michael Svennevig 

«Det er, når historien om soldatens uadskilleligt personlige og politiske desillusionering bliver mest kropslig, at den også bliver bedst som teater.» Information.