Budbringeren

Roy er en sjaskete postmann med tvilsom yrkesetikk, et likegyldig forhold til personlig hygiene og en egen evne til å befinne seg på feil sted til feil tid.
English below
En dag ser han en ung kvinne glemme nøkkelknippet sitt i postkassa. Han rapper nøklene og begynner å snoke rundt i leiligheten hennes. Dette innleder en voyeur-preget forelskelse, men fører også til at han kommer i kontakt med tvilsomme skikkelser i Oslos underverden. Budbringeren er noe så sjelden som en hylende morsom og helstøpt norsk komedie. Samtidig er det langt fra bajas-fakter Pål Sletaune driver med i debutfilmen sin; han viser seg her som en meget stilsikker regissør med en skarp og ironisk observasjonsevne og en velutviklet sans for svart humor.
I’ve been hearing about Junk Mail ever since last year’s Sundance festival. People would mention it with that little smile that suggests a lot is being left unsaid.
- Roger Ebert (1998) -
Pål Sleutane (f. 1960) er en norsk fotograf og regissør. Sletaune har student kunsthistorie ved Universitetet i Bergen og litteraturvitenskap ved Universitetet i Olso. Han har mottatt flere priser for sitt arbeid, blant annet Kritikerprisen og Amandaprisen for beste spillefilm for Budbringeren (1997).
Etter visningen følger en samtale om filmfotografiets viktige rolle i film. Kjell Vassdal skapte med sitt foto et særegent visuelt univers i Budbringeren.
Vi møter regissør Pål Sletaune og fotograf Kjell Vassdal, i samtale.
Visningen gjøres i samarbeid med Foreningen Norske Filmfotografer.
Samtalen varer i 30 minutter.
Budbringeren er én av tre filmer i seksjonen Portrett Oslo, kuratert av regissør Jannicke Systad Jacobsen. Les om Jacobsens refleksjoner rundt filmene her.
-
Roy is a shabby postman with questionable professional ethics, an indifferent attitude to personal hygiene, and a special ability to be in the wrong place at the wrong time.
One day he sees a young woman forget her keys in the mailbox. He grabs the keys and starts snooping around her apartment. This starts a voyeur-influenced infatuation but also leads him to come into contact with dubious figures in Oslo's underworld. Junk Mail is something as rare as a hilariously funny and great Norwegian comedy. At the same time, Pål Sletaune’s debut film is not just a fun romp; he presents himself as a stylish director with a sharp and ironic ability to observe and a well-developed sense of dark humor.
I’ve been hearing about Junk Mail ever since last year’s Sundance festival. People would mention it with that little smile that suggests a lot is being left unsaid.
- Roger Ebert (1998) -
Pål Sletaune (b. 1960) is a Norwegian cinematographer and director. He studied Art History at the University of Bergen and Literature Studies at the University of Oslo. He has received several awards for his work, among them the Critic’s Award and the Amanda Award for Best Feature Film for Junk Mail (1997).
After the screening follows a discussion about the significant role of cinematography in film. Kjell Vassdal created a unique visual universe in Junk Mail with his cinematography.
Director Pål Sletaune and photographer Kjell Vassdal participate in the conversation.
The screening is done in collaboration with The Norwegian Society of Cinematographers (FNF).
The conversation will last for 30 minutes.
Junk Mail is one of three films in the section Portrait Oslo, curated by director Jannicke Systad Jacobsen.
// Cinemateket i Oslo
- Spilletid
- 1 t. 21 min.
- OriginalTittel
- Budbringeren
- Språk
- Norsk
- Regi
- Pål Sletaune
- Skuespillere
- Henriette Steenstrup, Trond Fausa, Eli Anne Linnestad, Bjørn Sundquist, Andrine Sæther, Per Egil Aske, Robert Skjærstad, Trond Høvik, Ådne Olav Sekkelsten, Karl Sundby.
- Foto
- Kjell Vassdal
- Manus
- Pål Sletaune, Jonny Halberg
- Nasjonalitet
- Norge
- Produksjonsår
- 1997
- Aldersgrense med begrunnelse
- 15 år
- Overfall, slagsmål og selvmordsforsøk antas å kunne skade sinn hos 11 åringer. (Medietilsynet)