All We Imagine as Light

Drama
Bildet viser to kvinner. Den ene kvinnen, til venstre, står nært bak den andre og ser intenst på henne. Hun har mørkt hår og bærer en rosa mønstret kjole. Den andre kvinnen, til høyre, holder en stor, rød gjenstand med begge hender og har et skjerf knyttet rundt hodet. Begge kvinnene ser fokuserte ut på gjenstanden. I bakgrunnen ser man et innendørs rom med et buet vindu og noen få detaljer av innredning.

Årets Grand Prix-vinner i Cannes tar oss med til metropolen Mumbai, hvor livene til tre hardtarbeidende sykepleiere skildres med ømhet, humor og livsglede.


Den stoiske Prabha og den yngre, og mer vimsete, Anu er romkamerater og sykepleiere. Begge har en lengsel etter kjærlighet og nærhet. Mannen Prabha ble giftet bort til som ung flyttet til Tyskland kort tid etter bryllupet, og hun har nesten ikke hørt fra ham siden. Anu, derimot, er forelsket i en muslimsk gutt og er ikke begeistret for foreldrenes intensjon om å gifte henne bort til en annen.

Filmen har en nærmest hypnotisk kvalitet, med sitt lavmælte uttrykk trekker den deg helt inn i Mumbais natteliv og inderlige samtaler mellom kjærester, venner og kollegaer.

«The beats of All We Imagine as Light are calibrated with hypnotic grace creating a rhythm that induces pure pleasure.»

– Sophie Monks Kaufman, IndieWire –

Payal Kapadia (f. 1986) er en indisk filmskaper og kunstner. Hun har laget flere kortfilmer som har hatt premiere på festivaler rundt om i verden. Hun spillefilmdebuterte med A Night of Knowing Nothing som hadde premiere på Cannes i 2021. Hennes andre langfilm, All We Imagine As Light, hadde premiere i hovedkonkurransen i Cannes i 2024.







OriginalTittel
All We Imagine as Light
Språk
Hindi
Nasjonalitet
India, Nederland, Luxembourg, Italia